Mashi² Mind

memoirs of a panda

Tuesday, September 20, 2011

Apa Rasanya Pakai Tudung?

Iklan: Tudung Mawi

Rasanya adalah seperti mengambil tudung di kedai tudung dan menyerkupkannya di atas kepala.

Nohara Himawari pon boleh takat jawab macam tu~~~ Persoalannya, apa rasanya betul² bertudung dalam erti kata sebenar, bukan on-off macam Tiz Zaqiah atau tudung separuh macam Siti Nurhaliza? So, saya tulis entri kali ni khas untuk menceritakan apa rasanya memakai tudung lebih dari 12 jam sehari, sekadar untuk info kepada mereka² yang freehair, non-muslim, dan semestinya, berjantina selain perempuan tapi bukan untuk kaum dua alam yang nak pakai tudung pegi mahkamah untuk tukar nama dalam IC.

Ok, sebelum ada sesiapa nak bertarbiah di sini, sayugia saya ingatkan, entri ini ditulis bukan dari sudut agama dah tentu² tutup aurat tu wajib; tetapi hanya dari pengalaman perempuan yang pakai tudung biasa² je macam Nurjuma (bajet), bukan yang bertudung labuh, berpurdah, bertudung serban macam Yuna mahupun bertudung saji.

When I said tudung saji, I mean, literally.
Panas ke?
Ini soalan biasa dari orang yang tak pernah pakai tudung. Hmm... kadang² panas la jugak, maklumla mesia ni panas dan lembap jer sepanjang tahun. Dahla panas, lembap pulak tu..
Tambah² lak bila pakai anak tudung tebal, pastu pakai shawl pulak lilit 360 darjah 4 lapisan, dengan bling² pulak lagi. Dahla pakai baju pon tak boleh singkat, tak boleh jarang, takleh ketat. Tapi alah bisa tegal biasa. Takde hal lah. Pakai 30jam pon takde masalah.
Kalo dah sampai pakai anak tudung cenggini apekejadahnye? 
Rimas
Ini pon lebih kurangla dengan persoalan panas tadi. Memang diakui, rasa rimas jugak bila pakai tudung ni. Bila pakai tudung bawal, muncung kat depan tu asek bangkang-bengkok je. Terpaksa la tiup² lak muncung tu. Tak pon time iron kena letak lilin atau spray kanji. Kalau pakai shawl lak lagilah berpuluh² kali rimasnye asek kena betulkan je.. Dahla kena pakai jarum pulak tu kadang² tercucuk pulak kat tengkorak tangan bila nak betulkan. Paling senang tudung express (awning) la... sarung je... Tu pon rimas jugak sebab tak terletak elok, kena pulak letak pin kat belakang tengkuk. Sangat rimas okey. Apapun, beauty is painful. Perempuan dah biasa sakit untuk cantik.
Mereka yang telah berhijrah.
Macam mana nak bersukan? Berenang? Mandi-manda? Bercanda di tepian pantai?
Dulu² masa form1sampai form 3 skolah menengah, kitorang pakai skaf je masa subjek Pendidikan Jasmani ... Zaman tu memang zaman skaf lagi... Tapi lepas form 4 kot, semua dah wajib pakai tudung pastu masukkan dalam baju. Panas, rimas, semua ada. Okey je.. Tak mati pon. Kalau nak berenang, mandi-manda sume pon pakai jela tudung awning tu. Sekarang nasib baik dah ada jual baju renang muslimah siap dengan tudung lagi, so para muslimah bolehla mandi swimming pool dengan berpenampilan sopan... Huhuhu~
Kenangan masa saya join kelab squash masa skolah dulu...
Susahnye nak berpesen-pesen~
Dulu² memangla susah kalau nak berpesen bila pakai tudung nih. Dapat pakai tudung bawal silang pon dah kira advanced dah apatah lagi kalau pandai toncet atas kepala. Sekarang tudung berlambak~ Baju pon dah macam² gaya boleh pakai, melambak pesen dalam internet orang dok jual kat facebook. Sebut pasal pesen ni tak sah la tak sebut pasal Hana Tajima... Sejak 2 menjak ni sume budak pompuan nak pakai macam hantu bungkus Hana Tajima. Sape die? Hana Tajima tu orang US, kacukan mat saleh ngan jepun. Lepas dia masuk Islam, dia buang terus baju² seksi dia n pakai macam makcik Minah yang jual karipap tepi jalan. Tak lama pastu dia rasa tak best... pastu mula la dia bereksperimen dengan gaya tudung loose shawl ciptaan dia sendiri dan mix-n-match baju² lama dia yang trendy tuh... Maka lahirlah clothing line dia sendiri yang diberi nama Maysaa... Now u know eh.

Hana Tajima Simpson. Orang yang bertanggungjawab atas gejala membungkus kepala gadis² di Malaysia. Seriously, who doesn't want to look like her? Giler cun.
Tapi memang diakui, orang yang pakai tudung ni limited la sikit baju yang boleh dipakainye.. Lagi satu yang payahnye tu bila nak matching. Orang freehair cuma kena matchingkan baju ngan seluar/skirt je, orang bertudung kena la pulak matchkan dengan tudung skali. Takkanla nak pakai baju merah dengan tudung hijau lak kan... tak ke pokok krismas namanye tu? Orang bertudung gak takleh nak sesuka ati je pakai apa saja yang disarung kat anak patung kat supermarket tu... Kenala cari yang betul² menutup aurat dan bersesuaian dengan imej bertudung. Kalau tak nak? Boleh... takde hal lah. Buat macam gambar ni:

Bertudung tapi seksi. Siapla kau kena kutuk.
Risiko kena kutuk
Bila kita pakai tudung, risiko untuk kita dikutuk akan naik sebanyak kira² 42.86% tidak termasuk 6% cukai kerajaan. Antara faktor kutukan adalah:
  1. Pakai tudung tapi seksi.
  2. Pakai tudung dengan baju yang tak matching.
  3. Fesyen ntah pape, atau terlebih berfesyen walaupun menutup aurat.
  4. Tudung tak gosok.
  5. Tudung jarang.
  6. Pakai tudung tapi tak jaga batas pergaulan.
  7. Pakai tudung tapi mulut cam longkang.
  8. Pakai tudung dalam lokasi penggambaran/kelas/opis je, kat luar seksi pulak.
  9. Pakai tudung tapi baju jarang.
  10. Buat salah sikit je, orang akan cakap, "Huh, harap pakai tudung je tapi _____(isi tempat kosong dengan makian yang sesuai)_____". 
  11. Pakai tudung tapi nampak rambut (sebab rambut terlebih panjang, lebih labuh daripada tudung).
  12. Pakai tudung tapi nampak tengkuk... Lagi teruk kalau nampak dada terus~
  13. ... dan macam² lagi yang dirasakan sesuai...
Tudung Siti, Tudung Wan Norazlin, dan... errr....
Tudung Yuna.. Dulu, Kini dan Selamanya~
Nikmatnya bertudung
Hokay, mungkin dah ada yang kata, "Eee... Susahnyew pakai tudung ni erk? Tak jadi lew nak pakai". Untuk mereka² yang mempunyai hajat untuk menutup aurat dan berpenampilan sopan, di sini saya listkan apa yang bestnya bertudung litup, atau penudung tegar dalam erti kata sebenar.
  1. Tiada krisis identiti. Bila ada majlis agama, atau pergi kenduri tahlil, atau masuk masjid, tak payah malu² alah baru nak cari tudung tutup kepala. Kita boleh terus melangkah dengan penuh anggun dan super keyakinan.
  2. Bila jalan tengah² panas, kepala takdela rasa macam terbakar dengan bahang matahari. Tak payah susah² cari topi dah, ada tudung je dah cukup air cool~
  3. Mengaku jelah, korang (yg freehair) pon tergoda gak tengok pesen² tudung yang berlambak² kat kedai tudung tu kan? Tapi kalau tak bertudung, bila pulak nak pakainye? Tunggu kenduri je ke?
  4. Wanita bertudung lebih dipandang mulia sebagai perempuan yang baik... Agaknya sebab tula kalau dalam rancangan tv, orang yang pakai tudung ni dipanggil berpenampilan sopan. Err... Kalau yang pakai tudung tu berpenampilan sopan, yang tak pakai tudung lak?
  5. Anda takkan rasa kekok bila nak start majlis, pastu semua orang angkat tangan baca doa. Cop cop... Ni apply untuk orang yang seksi je.
  6. Lebih senang dapat jodoh abang surau (kalau target korang nak dapat lelaki beriman ler).
  7. Tak perlu susah-payah buang duit pegi buat rambut kat salon selalu... Nak potong rambut macam askar pon takde sape kesah.
  8. Terhindar dari masalah sosial... Takkan nak pakai tudung pastu pergi clubbing mabuk² lak kan? Macam masa saya keje kat company lama dulu, orang² non-muslim takde ajak saya pegi clubbing dan saya pon tak payah susah² nak menolak. Respect.
  9. Senang cari makanan halal... Kalau pegi oversea contohnya, dengan mudah orang boleh kenal yang kita ni Islam, dan diorg takkan offer makanan tak halal atau suruh minum alkohol.
  10. Ketengangan jiwa... Tak payah susah hati pikir, bila laa aku nak berubah ni... Umo brape la nak start pakai tudung ek?
Tudung Lady Gaga

Tudung Azwan Ali
Bila nak start?
Kebanyakan artis start pakai tudung lepas diorang pegi umrah, tapi ada jugak yang dah pegi haji tapi tak pakai lagi macam Deja Moss, ada yang mengundur balik pulak macam Siti Nurhaliza (dia lagi!) dan Nor Aliah Lee. So, keputusan terpulang pada yang empunya badan... Mungkin ada yang nak start lepas raya, ada yang start lepas besday, lepas kahwin dan sebagainya. Saya start pakai tudung betul² masa Form 4. Works for me, Alhamdulillah.

Akhir kata, saya harap tulisan saya ni takde menyinggung sapa², tak terniat pon macam tu. Awal² lagi saya dah cakap tulisan saya ni hanya sekadar info dan bukan ditulis dari sudut agama ataupun untuk menghentam sesiapa kerana sesungguhnya saya pun tidak sempurna...
Disebalik bersih wajahmu
Disebalik tabir dirimu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada Ilahi
Berpegang pada janji mengabdikan diri

LAGI ARTIKEL MENARIK:

2 komen kat sini:

saya start pakai tudung dr darjah 5 kalau xsilap sehingga kini without fail...alhamdulillah..saya suka entry ni..satu nukilan yg cukup menarik.... =)
 
saya tengah google apa tah tadi.. terjumpa blog akak ni.. hahaha kelakar!!!
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...