Mashi² Mind

memoirs of a panda

Thursday, September 8, 2011

Trend Lagu² Popular di Malaysia Sejak Aku Dilahirkan

Lagu korea berkumandang lagi, membuatkan tanganku perlahan-lahan menutup telinga. Tahun ni tahun k-pop nampaknya. Sana-sini orang dok pasang lagu korea sampai saya rasa agak kemenyampahan dengan bunyi-bunyian tersebut. Hmm tiba-tiba teringat lak trend-trend lagu yang pernah popular dulu...

80an - awal 90an : Zaman Gelap
Time ni ape pon tak boleh.. hehe.. Sesungguhnya saya masih kanak-kanak ribena lagi time tu maka lagu-lagu yang saya tau cuma lagu katun (hafal tuh lagu doraemon!) dan lagu-lagu Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah macam lagu Burung Tiong, Abang Balik Kampung, Bapaku Pulang Dari Kota, Hujan, Betik, Semut, Air Terjun, Bila Aku Sudah Dewasa, dan banyak lagi yang saya dah lupa. Lirik-lirik lagu ni saya tulis dalam buku muzik yang ada line separuh, kosong separuh. Bahagian kosong tu pulak saya lukis gambar. Those were the days~

1992 - 1995 : Zaman Rap

Yo! yo! yo! Masa ni saya sekolah rendah lagi... Time tu tiba-tiba lak muncul group-group boy band n girl band yang ala-ala rapping gitu... Yang paling hot time tu seingat saya kumpulan Nico, 4U2C ngan KRU. Group pompuan lak ada Res2, Feminin ngan Sister-sister ke hape ntah. Haha paling tak bley blah zaman rap tu jugak femes giler fesyen pakai baju besar dengan seluar baggy, topi terbalik, pastu gantung CD kat tengkuk bajet cool.. 4U2C lak lagi best menari seret-seret kaki. Lagu paling hot time tu yang saya ingat lagu Feminin la.. "Angin bayu membawa diriku, sepintas lalu ku terkenangkanmu" (Untukmu), KRU popular ngan lagu Awas, Nico - Inilah Nasibku, 4U2C - Fiona... pehhh nostalgia siot!



1996 : Elite & Dangdut

Time ni tengah femes orang dok buat bunga straw ngan itik kertas (lipat bagi jadi 3 segi pastu susun jadi itik swan". Masa ni la jugak munculnya kumpulan Elite dengan lagu GIG diorang aakk owoo caramu dan caraku aakk owoo tak sama tak diragu huii masa ni kat sekolah saya budak-budak yang bajet cool tu dok pakat menari lagu elite la. Saya lak tak boleh join sebab kena pulau masa tu sebab saya tak cool, rempang, kengkang dan loyar buruk. Masa ni jugak ntah macam mana boleh datang gelombang zaman dangdut la pulak... punyala recording company dok berlumba-lumba keluarkan artis dangdut masa tu sampaikan Ramlah Ram pon buat album dangdut. Orang yang paling minat dangdut masa tu ayah saya kot, dia paling gila lagu Amelina ngn Iwan (Yang Tersayang). Dalam kereta kitorang masa tu ayah asyik pasang kaset dangdut je. Bayangkanla, dia dok pasang kaset tu ulang-ulang langsung tak berenti sepanjang perjalanan dari Kedah ke Negeri Sembilan. Sesungguhnya sampai sekarang saya hafal lagi lagu-lagu dangdut dalam kaset tu oh sungguh nightmare >.< Time elite ngan dangdut ni jugakla popular trend orang pakai skirt pendek yang amat pendek paras peha... dipopularkan lagi oleh pelakon Ary Malik yang berlakon drama kolej masa tu. Min Malek pon pupular jugakla time tu dengan lagu Bunga-bunga Cinta.

bersambung...

3 komen kat sini:

nyampoh benor kamu ngan lagu k-pop ek?hegu2..takper2..nanti kiter jumpa aku nyanyi k-pop combine ngan ciksue utk kamu h.hegu2
 
huhu... sikit² takpe mak, ni dah banyak sangat pening gakla dibuatnye~~
 
menyampah k-pop..hwahwahwa~~
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...